Ansökan
Vill du skapa något bra? Tillsammans kan vi skapa något i världsklass.
För att beviljas stöd eller bidrag från oss behöver du uppfylla våra kriterier och krav. Under sidorna Evenemang och konferens och Ett samhällsnyttigt initiativ hittar du all information du behöver om de olika kriterier och krav som gäller för respektive kategori samt länk till ansökan.
Processen – så hanteras en ansökan om stöd eller bidrag
- Steg 1. När vi fått in en ansökan utvärderas den i det första skedet av nätverkets projektledare. Det sker utifrån ett satta antal kriterier som skiljer sig åt beroende på om man söker stöd för evenemang och konferens eller bidrag för ett samhällsnyttigt initiativ. Krav på inriktning, hållbarhet, innehåll och kännedom utgör några av de generella bedömningskriterierna. För att beviljas stöd eller bidrag måste samtliga ska-krav under kriterierna uppfyllas.
- Steg 2. En godkänd ansökan bereds sen som möteshandling och skickas till ett arbetsutskott som består av utvalda representanter som i sin tur väljer klassificerar ansökningarna utifrån nätverkets gemensamma mål.
- Steg 3. Samtliga godkända ansökningar skickas ut till samtliga medlemmar inom nätverket inför ett gemensamt beslutsmöte. Dessa beslutsmöten sker fem gånger per år och det är medlemmarna i som tillsammans bestämmer vilka sökanden som slutligen kommer att beviljas stöd eller bidrag samt vilka summor som kommer att betalas ut.
- Steg 4. Efter beslutsmötet skickas ett skriftligt beslut ut till arrangörer och sökanden som beviljats medel samt den summa som stödet eller bidraget avser. Sökanden som inte beviljas medel får ett skriftligt beslut om avslag.
- Steg 5. Beviljade bidrag till samhällsnyttiga initiativ betalas ut i samband med beslutet medan stöd till arrangemang betalas ut efter genomförandet.
- Steg 6. Ansökanden som beviljats medel åtar sig att efter genomförande göra en skriftlig uppföljning, utifrån ett frågeformulär som tydligt redovisar hur stöd eller bidraget har nyttjats och fördelats för att skapa önskad effekt. Även underlag i form av kvitton och fakturor begärs in i samband med uppföljningen. Uppföljningar godkänns av projektledaren.
Bra att veta
- Ansökan om stöd till arrangemang måste inkomma senast sex månader innan genomförandet
- Ansökan om bidrag beviljas endast till initiativ och projekt som på ett tydligt sätt bidrar till samhällsnytta, dvs, inte endast nytta för enskild person.
- Inkompletta ansökningar behandlas inte, skicka därför med samtliga bilagor som efterfrågas.
- Bilagor utöver budget, tids- och aktivitetsplan inte ingår i bedömningsunderlaget och kommer inte att räknas in i ansökan.
- Om en ansökan skickas in samma dag som deadline är så finns inget utrymme för justeringar eller kompletteringar i det fall något skulle komma att saknas. Vill ansökanden säkerställa eventuell feedback på ansökan behöver den vara oss tillhanda minst fem arbetsdagar innan deadline.
- Ansökanden kan endast beviljas stöd av nätverket tre gånger totalt.
Ansökningsperioder 2024
Ansökningsperiod 1, deadline 23 januariAnsökningsperiod 2, deadline 1 aprilAnsökningsperiod 3, deadline 22 augusti- Ansökningsperiod 4, deadline 10 oktober
* OBS! Vill du som ansöker om medel säkerställa återkoppling eller feedback på din ansökan behöver den vara oss tillhanda minst fem arbetsdagar innan deadline. Ansökan som skickas in samma dag som deadline kan inte justeras eller kompletteras.